niedziela, 18 grudnia 2011

Fizjologia wysiłku

“Aby wykonać jakikolwiek ruch nasze mięśnie potrzebują energii. A skąd pobierają tą energię? Jakie procesy muszą zachodzić oraz jak należy trenować, aby osiągnąć najlepszy efekt? A także o tym, jak trening wpływa na nasz organizm i jakie zmiany w nim powoduje.”


Do produkcji energii człowiek wykorzystuje substraty energetyczne znajdujące się w pożywieniu. Energia ta zostaje od razu zużyta lub zmagazynowana w postaci białek, węglowodanów i tłuszczów. Przy mało aktywnym trybie życia i dużej ilości dostarczanych pokarmów pokaźna część energii jest magazynowana w postaci tkanki tłuszczowej, co uwidacznia się w postaci nadwagi lub otyłości.

“To ile energii z pożywienia zostanie zużyte przez organizm zależy od rodzaju wysiłku:”


*1. Podczas wysiłków krótkotrwałych o dużej intensywności* energia jest czerpana głównie z procesów beztlenowych. Przemiany beztlenowe są efektywne jednak ich działanie jest krótkotrwale. Energia produkowana w procesach beztlenowych starcza na zaledwie kilkadziesiąt sekund. Procesy te maja ogromne znaczenie w sportach bardzo intensywnych lecz krótkotrwałych, np. biegi krótkodystansowe, pływanie na 100- 200m.

*2. Podczas wysiłków długotrwałych o mniejszej intensywności* energia jest wytwarzana na drodze przemian tlenowych. Jest to korzystniejszy sposób, gdyż zasoby energii nie kończą się, tak jak w procesach beztlenowych. Energia uwalniania jest tutaj głównie z tłuszczów, co powoduje przy dłuższej pracy do zmniejszenia tkanki tłuszczowej. Przemiany tlenowe są wykorzystywane w ćwiczeniach tzw. aerobach, np. aerobik, step, jazda na rowerze, jogging.

*3. Podczas wysiłków długotrwałych i o dużej intensywności* energia jest wytwarzana zarówno w procesach tlenowych, jak i beztlenowych.





“Planując trening zgodnie z fizjologią wysiłku należy pamiętać o kilku zasadach:”

 1. Waga i ilość tkanki tłuszczowej może być zmniejszona tylko, gdy wysiłek jest długotrwały, tj. powyżej 30 min i gdy jest stosowany systematycznie (optymalnie 3 razy w tygodniu).
  2. Przerwy między treningami są niezwykle ważnym elementem. Zapobiegają one stanom przetrenowania i powstawania kontuzji. Można wtedy zastosować zabiegi odnowy biologicznej, np. sauna, masaż, ciepła kąpiel.
3. Zaleca się, aby zwiększać wysiłek fizyczny wraz z osiąganiem większego wytrenowania tj. wydłużać czas i intensywność treningu.


*Systematyczny wysiłek fizyczny wywołuje wiele zmian w organizmie, m.in.*
• obniża ciśnienie krwi
• poprawia wydolność serca
• poprawia proces oddychania
• oczyszcza krew z toksyn
• reguluje poziom cukru we krwi
• zapobiega osteoporozie, wzmacnia kości
• przyspiesza metabolizm.


Warunkiem osiągnięcia wyżej wymienionych efektów treningu jest odpowiedni dobór ćwiczeń, ich czasu trwania a także częstości wykonywania. Wykonanie wysiłków zgodnie z fizjologią organizmu pozwala się cieszyć jego dobroczynnym działaniem oraz szybciej zaobserwować efekty. Mam nadzieję, że tym razem was zachęciłam do wykonywania aktywności fizycznej! ;p


                                                           JA JUŻ WYBRAŁAM A TY?
                                                                 

17 komentarzy:

  1. super. :)
    aż mis ie zachciało zapisac na jakies dodatkowe tańce czy coś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za komentarz!;)
    Super blog!!!!!:)
    Zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się staram motywowac zdrowiem i ładna sylwetka, ale jest na prawde ciężko:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, zastanawiam się czy przypadkiem nie studiujesz fizjoterapii? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Swietna notka, super że zachęcasz czytelników do utrzymywania kondycji i wykonywania ćwiczeń :) Sport to zdrowie! :> I co do Twojego pytania - tak regularnie ćwiczę :) Wieczorami tradycyjne brzuszki, natomiast po za tym - aktywnie gram w pilke nozna oraz tancze ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja ćwiczę 5-6 razy w tygodniu i dzięki temu, czuję się zdrowo, mam mnóstwo energii i nie obawiam się zjeść czasem większej porcji obiadu ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja tez ćwiczę od 5 do 6 razy w tygodniu:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie największą motywacja sa własnie szczupłe koleżanki:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja zaczne biegać po zimie ;3
    dziękuję <3

    OdpowiedzUsuń
  10. wiele osób tłumaczy się brakiem czasu, jednak jeżeli naprawdę się chce, to nie problem wykroić z "napiętego grafiku" pół godzinki na jogging lub aerobic :]
    ja trenuję biegi oraz jeżdżę na rowerze ;) lubię też spacerować i tańczyć ^^

    OdpowiedzUsuń
  11. chęci zawsze są, ale najczęściej brak jakiegoś konkretnego bodźca i prześladujące nas hasło: "zacznę od początku tygodnia" ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzięki :)
    Randka udana!! :)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajna notka. Pozdrawiam i zapraszam do mnie na nową notkę:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajne porady :) Sama trenowałam lekkoatletykę i dobrze mi szło :) Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń